Leestijd 1 minuten

[wp_time_to_read]

Hoe houd je een bezoeker zo lang mogelijk vast op een website? Hoe zorg je dat hij zoveel mogelijk klikt? En hoe zorg je dat hij zijn digitale boodschappenkar zo vol mogelijk laadt?

Dagelijks wordt een miljard mensen onderworpen aan testen op internet. Websites en webshops onderzoeken hoe hun bezoekers door hun site walsen. Dit doen ze met zogenaamde A/B-testen. De helft van de bezoekers krijgt een andere site te zien, met soms maar een miniem verschil. Denk aan een blauwe button in plaats van een oranje of een rode link in plaats van een groene. Ons online gedrag wordt tot in de puntjes bestudeerd en nauwkeurig geanalyseerd. Er worden allerlei verleidingstechnieken toegepast om ons gedrag te beïnvloeden.

De docu What makes you click? schetst een onthullend beeld over dit wereldwijde psychologische experiment. Het is eng te beseffen dat ons online gedrag wordt gemanipuleerd. Verleid worden tot het kopen van een product klinkt nog onschuldig. Maar wat als ook ons stemgedrag op die manier wordt beïnvloed?